Recensioner

Snabbrecensionerna skrivs alltid av den ”vanliga” besökaren.

jazzlogo5cm72 (kopia)

 FJVkonserter

 

Torsdag 19 april 2018

Kafe de luxe i Växjö har ett celebert besök av gruppen Trepass Trio förstärkt av Martin Landeus på piano.

Line up: bas , baryton, sopran sax och rak sopransax samt trummor. På piano Martin Landeus.

De spelar en lätt sorgsen jazz med positiva inslag. Klart lyssningsvärt!

Arr.

 

 

Tisdag 12 december 2017
JAZZ I BALJAN på IOGT/NTO i Växjö

Å va’ kul! Mamma och pappa pratade alltid om när de var på Luciajazzen och nu var det min tur. Vilket fantastiskt band. De skojar och har roligt på scenen och spela kunde de. Musiken var så smittande att jag kommer att börja lära mig det som dansades där, om det var Lindy, foxtrot eller bara bugg spelar ingen roll, ett par stuffade till och med till Stardust. Såg också en kille som filmade med sin mobil vid fyra tillfällen i direktsändning på facebook (tittade över hans axel).
Nu skulle Öppna kanalen ha varit där och filmat riktig jazz för det var länge sedan vi såg/hörde tradjazz i Växjö, bortsett från en konsert i höstas med Ballroom Band. Öppna kanalen har nämligen kört en hel del levande musik under hösten, så det här hade ju varit en kul avslutning för dem.
Hoppas verkligen LuciaJazz är tillbaka för att stanna!
En liten annons i SMP och Smålänningen hade inte heller varit helt fel.

/Andra generationen

Vid Kafe de luxe den 27 maj 2016
Å där kom jag och gick en helt vanlig lördag, nja det var vist Glasets dag eller så i Växjö. Jag hör på håll trevlig 30-tals musik i form av Begin the Beguine med som det lät med Benny Goodman. Å det var det, men dessvärre inte live utan från en mp4 eller så. Undrets tid är förbi för Benny Goodman kan inte spela därför att han har varit död i ca 30 år. Men visst hade det varit kul att få se honom på Kafé de Luxe’s denna ljumma lördagseftermiddag. på scenen utomhus fanns där nämligen en hel del av medlemmarna tillhörande Lindy Hop Växjös dansare.

När Benny var aktiv på 1930 -40-talet dansades dock inte Lindy Hop utan Jitterbug som var förlagan till dagens danstyp. Mycket kul och jag fick lova min hustru att till hösten ska vi börja med den danssorten, får se hur det går för mig, livrädd som jag är med mina, som det känns, tre ben.  /Fotgängaren med fru

Bilderna är lånade av JazzNalle och publiceras med dansarnas tillstånd.

20160528_153530

20160528_153526

20160528_153734

————————————————————————–

Onsdagen 6 april 2016 – VÄXJÖ – på PM, ingång Västergatan, spelade Växjö Jazz Stars musik av Tadd Dameron
Per Tornberg, Pelvin Ekström, Mattias Welin och Kristoffer Johansson.
Däremot dök förbandet, Ens 1,  inte upp av någon mysko anledning så de får vi väl höra någon annan gång. Men Växjö Jazz Stars höll publiken i sitt grepp så de flesta tänkte nog aldrig på förbandet. Det var mycket bra musik som Tadd Dameron hade spelat och det var många låtar som jag kände igen. Klart godkänt!!!
/En röst i havet.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

20160309_201236

Onsdag 9 mars 2016 – VÄXJÖ – Flyttad från Palladium till PM & Vänner
Erik Skotts grupp Hellskotta

Sofi Hellborg – Saxofoner, Erik Skott – Elgitarr, Göran Abelli – Trombon, Robert Fuchs – Bas, Andreas Baw – Trummor och samplingar
Tack Hellskotta för er fantastiska jazz. Ni vidgade mina gränser för bra musik. Hur trombonisten Göran Abelli fick ut så mycket ur trombonen är för mig en gåta, så harmoniskt – så amazing! Och Sofie Hellborg sedan med sina sopransaxar gjorde liksom trummissen Andreas Baw ett otroligt gott jobb.
Därefter restar så elbasisten Robert Fuchs och gitarristen Erik Skott, men de kom faktiskt lite i skymundan. Men som sagt trombonisten …
/En lyssnare i det allför tomma publikhavet som kanske på grund av Palladiums fadäs att skriva att konserten var inställd – när den egentligen bara var flyttad.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Från en av konserterna lördag 31 oktober 2015 – Växjö – PM & Vänner Hotel kl. 12 –

PM & Vänner Jazz Festival
Premiär för PM & Vänners nya jazzfestival på tre scener hela lördagen med bland annat Rigmor Gustafsson, Daniel Karlsson Trio, Ulf & Erik Wakenius, Lisa Björänge Quintet, Robert Tjäderkvist Quartet men också lokala talanger såsom Philip Daveby, Emil Fredbergs Orkester, Kalajs: Josefin Aronsson – sång, David Essving – gitarr, Erik Ehinger – piano, Joel Homeson – bas, Jakob Larsson – trummor
Afternoon teatime: Viktor Hallbäck – gitarr, Edvin Sydmark – gitarr, Kevin Nguyen – piano, Gustav Rydén – bas, Tim Vinberg – trummor
Hubert med vänner, och vännerna var denna gång …  
… ”Evergreens Band”
Ewa, Hubert, Lars-Åke, Jonathan, Eka
Dimma: Andreas Bokros – gitarr, Oskar Jirdell – piano, Elsa Ramberg – bas, Erik Bejstam – trummor
Jazztronom: Hedda Åberg – sång, Johannes Weister – gitarr, Jonathan Erlingsson – piano, Julius Ekvall – bas, Tim Vinberg – trummor
Bebop Ballet: Erik Bejstam gitarr, Per Waldermarsson piano, Elsa Ramberg – bas, Albin Fållbäck trummor

En recension har kommit oss tillhanda:
Ulf & Erik Wakenius

Wakenius - IMG_1434

Foto: Gustaf Aulén

Ulf och Eric Wakenius tog oss med på en världsomsegling på två gitarrer !

Den 31/10 var det jazzfestival på PM. En heldagsövning från lunchtid till midnatt. Som ni säkert sett i Smålandsposten så blev hela tillställningen en succé ! I programmet på nätet kan ni också se vilka som uppträdde.

Jag hade förmånen att tillsammans med ytterligare ett 50-tal jazzentusiaster få njuta av tvenne Wakenius på en konsert i kammarformat. De spelade i det lilla rummet som heter Bordeaux. Här har man en utmärkt närkontakt med musikanterna, till glädje för bägge parter.

Ulf hade denna gång med sig sonen Eric vilket var en ny upplevelse. Som alltid när man lyssnar på Ulf så händer det mängder av saker. Denna gång törs jag säga att det hände ännu med tack vare Eric och tack vare att föreställningen ”inte stördes” av andra musiker (Lars Danielsson och andra må ursäkta….)

Flera av numren kom från två av de senaste plattorna Vagabond och Momento Magica. Man kan väl sammanfatta konserten med att den präglades av såväl magi som vagabondliv. Ulf åker runt hela världen med sin gitarr och är kanske numera i än högre grad än tidigare präglad av musiken från olika världsdelar. Åtminstone var det tydligt under kvällen att nya kulturer och nya toner blandades på ett spännande och stundom överrumplande sätt av både far och son. Visst kunde man förnimma att Wes Montgomerys, Kenny Burells och andra inspiratörers andar då och då kliade strängarna och konstigt vore det annars. Men det blev mycket nytt på denna världsomsegling på två gitarrer. Som exempel fick vi lära oss vad som händer när en brasiliansk musiker träffar Mozart. Och med Duke Ellington i handen åkte vi till en kyrka i södern för att sedan kasta oss över till Afrika, göra ett kort stopp i Grekland och slutligen hamna i Japan !

När vi vacklade ut efter en fullmatad musikresa tog det några timmar att landa. Jetlagen satt kvar.

Nu är det snart jul. Jag hoppas att tomten lägger två skivor i strumpan, både Vagabond och Momento Magica.

Gustaf Aulén

Wakenius IMG_1441

Gustaf Aulén intervjuar Ulf.   Foto: Ombud

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Onsdag 28 oktober 2015 – Växjö – Palladium kl. 19
Sharón Clark med Mattias Nilsson Trio
Förbandet från St Sigfrids FHSK heter – Bebop Ballet: Erik Bejstam – gitarr, Per Waldermarsson – piano, Elsa Ramberg – bas, Albin Fållbäck – trummor
Exklusivt Sverigebesök av amerikanska jazzsångerskan Sharón Clark från Washington, D.C. I Malmö-pianisten Mattias Nilssons trio ingår musikerna Hans Backenroth på bas och Joakim Ekberg på trummor.
Arr. Föreningen Jazz i Växjö.

Visst är det trevligt att kunna ha tid att gå ut för att gå in från den kalla luften och lyssna på varm jazzmusik.

Sharón Clarke och Mattias Nilsson Trio underhöll oss med mycken trevlig musik. Sedan kunde den som ville köpa loss en CD för att i lugnare miljö eller i bilen kunna lyssna ännu mera på dem. Det var en väl värd hundring för den skivan!
En annan trevlig överraskning var förbandet från St Sigfrid. De spelade med glädje och stor kunnighet och för mig som normalt inte direkt uppskattar piano så upptäckte jag att Per Waldermarsson gjorde så bra ifrån sig att jag tog upp kameran och filmade en av låtarna. Naturligtvis frågade jag om löfte att få lägga ut den vilket gavs med förbehåll att St Sigfrid skulle nämnas, varvid jag replikerade att jag givetvis ska nämna grupp och sättning./En röst ur publiken

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Onsdag 21 oktober 2015 – VÄXJÖ – Hofs Lifs, Kristineberg, huset nedanför Det fria ordets hus, kl. 19.00
Liten jazzkväll
En konsert med elever från Kulturskolan. Arr. Växjö kulturskola. Fri entré.
I lugn och avspänd miljö fick unga musiker från Kulturskolan i Växjö prova på att spela inför publik. Eleverna spelade på bl a elbasar, trummor, piano och elgitarr. De spelade i framför allt jazzstil och någon latino/Bruce Springsten. Publiken fick lyssna till något så ovanligt som en bassist som inte kompade utan spelade melodistämman. Bland de som kompade eleverna såg jag Hubert Szymczynski – piano och Erik ”Eka” Hallström – gitarr.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

26 november 2014- Växjö – kl 19 – TAK – PM & vänner hotell – ingång Västergatan
Alto Madness med Amanda Sedgwick och Håkan Broström med trio
På scen:  Amanda Sedgwick – altsax  / Håkan Broström – altsax  /  Carl Bagge – piano   /  Tom-Eddye Nordén – bas  /  Bengt Stark – trummor
Denna för mig trevliga kväll fick ett trevligt slut då några av mina jazzfavoriter vistades i Växjö. Det var inga mindre än Sveriges, i mitt tycke, absolut främsta altsaxofonister, Amanda 

Sedgwick och Håkan Broström. Mest minns jag musiken av Charlie Parker och Cannonball Adderley, men där var ju även andra godbitar!
I publiken syntes även tillresta vänner från Emmaboda och Alvesta jazzklubbar. /En publikröst

————————–

24 september 2014 – Växjö –  Palladium kl 19
A tribute to the Crooners
Patrick Rydman – sång  /  Daniel Vessby – trumpet   /   Sten Löfman – piano  / Olli Rantala – bas  / Gunnar Petersson –trummor
Frank Sinatra, Sammy Davis, Nat King Cole och Mel Tormé har aldrig varit i Växjö, men i höst kommer vi bra nära. Göteborgsgruppen ”Tribute to the Crooners” har inte bara tagit de stora amerikanska sångarna och deras klassiska låtar till sitt hjärta. Den har gjort deras musik till sin livsluft. Konsertens crooner är Patrick Rydman, en av Sveriges få manliga jazzsångare, med förflutet i sånggruppen Amanda, musikteatergruppen Slabang och BohuslänBig Band. Bakom honom finns ett tryggt, svängigt gäng: Daniel Vessby, trumpetare i Bohuslän Big Band, Sten Löfman, lekfull och humoristisk pianist, Gunnar Pettersson, trummis bakom bl a Putte Wickman, Viktoria Tolstoy och Svante Turesson, och unge Olli Rantala som inte bara har snygga skor – han fick efter bara ett drygt år i Göteborg hoppa in med sin hopfällbara bas i Bohuslän Big Band där han överraskat med underbara solon à la Slam Stewart.
”Kvällens konsert gick i igenkänningens tecken. De flesta av de gamla örhängena fanns med, och de varvades med ett trevligt småprat. Kvintettens spelglädje och sångarglädje kompenserade avsaknaden av ett storbandskomp.  Bland de duktiga musikerna gjorde särskilt pianisten Sten Löfman ett mycket gediget arbete. ”   /En publikröst

————————–

Peter Asplund – Martin Sjöstedt Dektette
Palladium 2014 05 28
Ett närmast fullsatt Palladium besöks av Asplunds och Sjöstedts hyllningsband av Mel Thormés och Marty Paichs coola västkustjazz. Bandet består av högst kompetenta jazzmusiker såsom Amanda Sedgwick, Magnus Svedberg, Karl Olandersson, kapellmästarna själva samt inte minst Jan Allan som faktiskt var med när det begav sig. Extra kul att se en Växjömusiker på scen också, Jocke Wickström har utvecklats väldigt och platsar utan vidare tillsamman med de andra, mer namnkunniga musikanterna. Bandet är tight, spelar med precision och imponerande dynamik.
MEN! Jag berörs inte särskilt mycket av denna musik. Solisterna får sällan blomma ut, när det börjar hetta till är det dags för ensemblespel igen, undantaget Jan Allan som får ett längre solonummer som han förvältar mycket väl. Även Svedbergs soloinsatser förtjänar en extra eloge. Asplund gör en stor sak av att arrangemangen är plankade direkt från Thormés skivor, kanske hade det varit roligare med egna arrangemang i samma anda. Det hade i alla fall blivit mer personligt. Nu låter det tillrättalagt och högst ofarligt men korrekt. Det tillrättalagda blir för mig en röd tråd genom hela kvällen. Det är trevligt, informativt, det är kostym och slips men oerhört lite av den glöd och upproriska anda som jag förknippar med jazz. Och till största del beror det på Asplund själv. För inte alltför länge sen en vass trumpetare som med egen kvartett varvade spännande tolkningar av standards med hårdsvängande original och en av de mest framstående solisterna i progressiva Tolvan Big Band. Idag välkammad och prydlig jazzsångare och trumpetare med väl inövat mellansnack. Vad hände? Jag är rädd att det handlar om pengar. För visst går konceptet hem. Den mestadels vithåriga publiken applåderar ordentligt, även åt The Christmas Song spelad den 28:e maj (!), och säkert gav kvällen ett inte föraktfullt klirr i kassan åt den arrangerande föreningen.
/Kristian Larsson

————————–

Onsdagen den 12 mars Soul Jazz Alliance, med Joris Dudli & Vincent Herring på Palladium i Växjö
Under åren är vi många som önskat konserter med så kallad souljazz, och här kommer nu ett internationellt band med bl.a. den schweiziska jazztrummisen Joris Dudli

och den amerikanska saxofonisten/flöjtisten Vincent Herring. Bandet bjöd på klassisk souljazz i bästa Blue Note-stil. Förköpsbiljetterna såldes på Cultix (fd Skivan & Boken) tel. 0470-77 09 00

Från denna konsert har vi inte fått in någon recension däremot har vi fått en från publikum rörande förbandet för kvällen.

Förbandet från St Sigfrids Folkhögskola bjöd på tre nummer, bl a Caravan av Duke Ellingtons mästerliga hand och Comes Love, senast jag hörde den sistnämnda melodin var med trumpetaren Duke Heitger på Munken, ca 2008. Wow! Den satt skönt nu också! Alla var lika duktiga och jag skulle gärna lyssna på en hel konsert med dem.

 ————————–

Onsdag den 5 februari fick vi på Palladium lyssna till Janne Ersson Monster Big Band, med gästartist Michael Somerville
Janne Ersson är sedan många år det svenska svaret på Buddy Rich och i likhet med denne bjöds det på storbandssväng av hög klass. Denna gång hade han med sig sångaren Michael Somerville. http://jazzkalendern.nu/

Och så här skrev två i publiken om konserten:

 

img819-BuddyR-6

 

Återigen en fullträff för FJV. Denna gång med Janne Ersson Monster Big Band som tog i så man fick gåshud över hela kroppen.
Att Janne fått epitetet Europas Buddy Rich var självklart, man kunde känna historiens vingslag från 1977 då Buddy Rich gästade FJV för en konsert på Katedralskolan.  / Lasse Wideklint

 

(Se bilden från 1977 och jämför sedan notställslogotyperna! / webbm. anm.)

Janne-Ersson

 

Mr Buddy Rich alias Janne Ersson med sitt Monster Big Band gästade på onsdagskvällen 5/2 Palladium och bjöd den något pensionärsdominerade och övervägande manliga publiken på en härligt svängig storbandskväll. Det var ordentligt tryck, mästerligt anfört av Janne på sitt dominerande trumset. Repertoaren kändes igen från Buddys dagar och de två långa och makalösa trumsolon Janne exekverade i i sista stycket före pausen låg sannerligen inte efter Buddys.
En positiv överraskning bjöds i form av Mr Nat “King” Cole alias Michel Somerville. En välsjungande kille med klar scentalang och en sammetsröst väl lämpad för Nats repertoar. Ballader som Walking My Baby Back Home och Unforgettable förde tankarna tillbaks till ungdomsdagarna för alla oss gamlingar, som klappade fram bandet till det så passande extranumret In A Mellow Tone, vilket kanske också var kvällens allra bästa numer. / Lars Tideström


Viktoria Tolstoy & Jacob Karlzon vid pianot. Fredag 24 januari 2014 på Palladium.
Viktoria är en av Sveriges ledande jazzsångerskor sedan debuten 1994. Hon har besökt Växjö ett flertal gånger. Jacob Karlzon är en duktig jazzpianist som bl.a. gjort ett flertal skivor ihop med Tolstoy, där den senaste A Moment Of Now, släpptes 2013.
Vad som var extra roligt var vetskapen att veta var att denna kväll var nummer ett i raden av konserter i deras nya Europaturné! Det blev också en riktig 5-poängare!

Och så här skrev en i publiken om konserten:
”Tolstoy & Karlzon sätter avtryck! Duon briljerar med sitt lekfulla och särpräglade samspel över gamla popdängor som de, och för den delen jag också, vuxit upp med. Det blir på en gång både nostalgi och nyskapande. Njutfullt på Växjös Palladium!   /  Daniel Sundberg

————————–

En kulturhändelse som inte är vår egen är Kulturnatten i Växjö. Men jazzen flödar även där. Och webmastern har fått in en recension som härmed publiceras:

Från Kulturnatten på Palladium 2014
Ballroom Band 25 jan2014

 

 

 

 

 

“The Ballroom Band bjöd på en ganska välbesökt, dryg ca 45 min lång konsert på Palladium under lördagskvällen, som en av programpunkterna under Kulturnatten. Publiken fick lyssna till ett antal av bandets säkra kort ur Glenn Millerrepertoaren, bl.a. Skönt svängande Perfidia med Sofia Wolmesjö vid mikrofonen och alltid härliga “In the mood” där bandet lät nästan som originalet. Publiken uppskattade med varma applåder och tände lite extra under sista numret där bandet och Sofia bjöd på sig själva med härlig stående handklappning som fick igång publiken.” / Lars Tideström

Andra jazziga arrangemang denna snålblåsiga vintriga dag-kväll-natt var på:  Palladium – Hubert med vänner: Evergreen Band, Medborgarskolan Kulturama – Workshop i Jazz ( ? ), IOGT-NTO – Sigfridssalen – Tradjazz med Svennes Svänggäng, Palladium – Ballroom Band (storband), Sensus – Jazz och Evergreens med Viola och Torgny, Izakaya Moshi (S Järnvg.2) – Blue Haze, Sensus – Jazz och Evergreens med Viola och Torgny, IOGT-NTO – Sigfridssalen – Växjö Jazz Orchestra – Storbandsjazz, Regionteatern Ringsberg – Monica Zetterlund i sångernas spegel: Hanna Elwe Trio, Izakaya Moshi (S Järnvg.2) – Blue Haze, Smålands Museum – Sara Rosander Trio, Utvandrarnas Hus – Isterbandet. Men från dessa har ingen recension influtit.

————————–

Efter pausen så fortsatte jazzbandet och minnena bara flödade från fornstora dar. / Keith
————————–

Våren 2011

Torsdag 14 april
Bengt Hallberg spelar solo

Bengt Hallberg släppte sin första platta som 16 åring, 1948.  Allt sedan dess har han varit en viktig kugge i den framgångsrika svenska jazzen. Med sitt eleganta spel och framtoning har han rönt stora framgångar. Bengt Hallberg studerade bland annat under den klassiska kompositören Lars-Erik Larsson. På femtiotalet var han en självskriven medlem i många olika jazzkonstellationer. Han har spelat med I stort sett alla i den svenska jazzeliten: Lars Gullin, Alice Babs, Arne Domnérus, Rune Gustafsson, Jan Allan, Georg Riedel, Red Mitchell. Listan kan göras mycket längre i synnerhet om vi lägger till de internationella stjärnorna så som Clifford Brown, Stan Getz och Lee Konitz.

Hallberg blandar gärna cool jazz med swing och bebop vilket gör att hans klassiska skolning ibland kan dyka upp I olika inslag och influenser. Med sin fantastiska mångsidighet har han varit en stomme i framstående jazzensembler som Radiojazzgruppen och Arne Domnérus orkester. Han är en mångsidig arrangör och kompositör. Förutom verk för kör och orkester har han gjort musik till filmer som Swing it, fröken med Alice Babs, Hjördis Skymberg, Ingvar Kjellson och till tv-serierna Den vita stenen och Madicken. Bengt Hallberg tilldelades 2010 Lars Gullin-priset och så här skrev juryn: ”Bengt Hallberg är en av landets mest mångsidiga musiker. Som ung pianist bidrog han till att placera Sverige på världskartan. Hans personliga spel, med klassiskt anslag och oemotståndligt sväng, rymmer såväl enkelhet som intrikat musikalisk rikedom.”

Kom ni inte till konserten och lyssnade på hans fingerfärdighet vid pianot så får ni skylla er själva – det var årets höjdpunkt!/Keith

Vilken miss ni gjorde som inte var där!!!  Kanonkväll – Sina 79 år till trots var han garanterat inte spattig i fingrarna! /jazznalle

– Bengt Hallberg tilldelades 2010 Lars Gullin-priset och så här skrev juryn: ”Bengt Hallberg är en av landets mest mångsidiga musiker. Som ung pianist bidrog han till att placera Sverige på världskartan. Hans personliga spel, med klassiskt anslag och oemotståndligt sväng, rymmer såväl enkelhet som intrikat musikalisk rikedom.”

Fortsättning följer … 2011 och även det som ligger före

————————–

30 mars  Thubanon spelade Lasse Gullin.
En stor del av konserten kom att ägnas Lars Gullins musik, men vi fick också att höra kompositioner av Anders Baudin, som tillsammans med Håkan Thunér svarade för alla arrangemang.

Lars Gullins musik är lite av folksjälens musik för en jazzintresserad som jag. Det var välspelat och snyggt arrangerat även om min tanke hela tiden var: släpp fram barytonen mera. Jag hade förväntat mig att få höra mycket mera baryton men istället var det ljusa saxtoner som dominerade hela första hälften av konserten, dvs Gullindelen.
/jazznalle

————————–

2010 års ”JazzOskar” har tilldelats Anders Baudin med motivering:

Med genuina kunskaper såväl som kompositör, arrangör och musiker har Anders på ett påtagligt sätt bidragit till att sprida jazzens budskap.

Anders trakterar de flesta träblåsen och deltar i ett antal av Växjös jazzgrupper, Växjö Big Band, Thubanon, Maxsaxar samt Törnrosa.

————————–

26 mars  Swingin´ in Black and White.
Konsert i samverkan med Växjö Teater.

Recension
WOW!!! Om jag kunnat dansat som Harlem Hot Shots!
Stämningen infann sig snabbt med smått fantastiska snuttar av sv-vit film från 1920-30-talet som gjorde att man omedelbart kom i rätt fas och hade något att relatera till.
Dansarna gjorde som förebilderna vilket gjorde att de de facta dansade i par med filmförebilderna! Där kan man tala om samstämighet. Dansarna hade dessutom bra röster och sjöng slagdängor från tidsperioden! Oerhört trevligt blev det när publiken hängde på med handklapp. Stående ovationer. Hoppas att förställningen finns på DVD, då har jag något i påskpresenten att se fram emot.
Men jag hade gärna velat se mera, men dansarna borde ha varit helt slut när föreställningen var slut. Annars hade jag som sagt helst velat sitta kvar i minst en timme till, fast då hade det nog krävts levande musik. Men som ni förstår där var fart och fläkt och var ni inte där så var det en riktig groda enligt mitt förmenande.
/jazznalle

————————–

Onsdag 23 mars  Torben Waldorff Band
Torben Waldorff – gitarr, Maggi Olin – piano, Joel Miller – saxofon, Mattias Welin – bas och Jon Wikan – trummor
( + Förband)

Den danske gitarristen Torben Waldorff är verksam i Öresundsregionen (Malmö och Köbenhavn). Under 1984-88 utbildade han sig vid Berklee College of Music och spelade då mycket på klubbar i Boston, innan han i slutet av 80-talet flyttade hem till Köbenhavn, där han kom att spela med såväl danska som svenska och där boende amerikanska musiker. Han tog också musiker till Danmark (ex kanadensiska trumpetaren Ingrid Jensen).

Waldorff har komponerat flera verk för orkester och har varit med att organisera jazzfestivaler i Köbenhavn och Malmö. 1999 kom hans första cd-album i eget namn, vilket fick god kritik i såväl Europa som USA och Japan och har lett till årliga turnéer i USA och Canada. I flera jazztidskrifter beskrivs Waldorffs gitarrspel som ”dynamiskt,

måleriskt, känsligt och med klarhet i melodiken”. Med flera album ute på Artists House i New York är Torben Waldorffs musik väletablerad internationellt.

Vid besöket i Växjö omger sig Waldorff med flera av dem som han spelat mycket tillsammans med och vilka han räknar som favoritmusiker, pianisten Maggi Olin, den kanadensiske saxofonisten Joel Miller, växjöbasisten Mattias Welin och amerikanske trumslagaren Jon Wikan.

www.waldorff.com

Vid besöket i Växjö omgav sig Waldorff med flera av dem som han spelat mycket tillsammans med och vilka han räknar som sina favoritmusiker; pianisten Maggi Olin, den kanadensiske saxofonisten Joel Miller, växjöbasisten Mattias Welin och amerikanske trumslagaren Jon Wikan. www.waldorff.com

Förbandet lämnade dessvärre återbud.

Recension

Den danske gitarristen Torben Waldorff och hans band bjöd på finstämnda låtar varvade med snabbare, mjuka mot hårda. Kvintetten levererade en synnerligen god kompott av bästa märke.
Klart godkänd!

————————–

12 mars 2011 – Jazz Brunch
med Kjeld Lauritsen Hammond Organ Jazz och Per Thornberg, Per Sjödin, Kristofer Johansson

————————–

9 mars 2011 – Gunnel Mauritzson band.
( + Förband)

————————–

02 mars 2011 – CBQ.
Contemporary Bebop Quartet.
Bossse Broberg – trumpet, Stefan Isaksson – tenorsax,
Göran Strandberg – piano, Ivar Lindell – bas,
Gilbert Matthews – trummor.

Skriv gärna en kort recension 2-10 rader.

————————–

23 febr 2011 – Bohusläns Big Band. The Great Charlie Parker.
Visst är det maffigt när ett Big Band drar igång. Det blir så klangfullt! Vi fick oss till livs dels berättelsen om Charlie Parker varvat med musikklipp från skivor och dels Bohusläns Big Band’s Charlie Parker tolkningar. Dryga hundratalet besökare kommer inte att glömma den konserten i brådrasket! Konserten avslutades med ett nummer arran- gerat av Lasse Bagge men som hade instick av regelrätta Parker toner, dvs saxarna spelade exakt efter sin förebild Parker. Smakfullt, vackert och maffigt!

————————–

10 febr 2011 – Karolina Vucidolac med Nosso Trio och Lars Jansson
( + Förband)
Eftersom jag inte var på konserten själv så har jag luskat fram att konserten var mycket bra, men att basisten i Nosso Trio var extremt duktig och imponerade stort! / jazznalle

————————–

26 jan 2011 – Hanna Elmquist Quartet.

Fenomenala Hanna Elmquist kom med sin grupp för att på sitt speciella sätt underhålla oss alla. /jazznalle

1) Förbandet från St Sigfrid framförde sitt låtval mycket bra på den korta tid som stod till buds. /jazznalle

2) Före Elmquist spelade en grupp från St Sigfrids Folhögskola där ett antal av musiklinjens elever spelade två låtar med den äran, dvs extremt bra. /Keith

————————–

Hösten 2010

16 sept 2010
Två legender. Carla Bley och Steve Swallow möter Bohuslän Big Band.
En fantasisk konsert! Rekommenderas varmt!/okänd

————————–

22 Sept 2010
Art of Duo. Ulf Wakenius och Jan Lundgren.
En trevlig konsert med proffsiga musiker. Mycket jazz och folkton. En paus i programmet hade varit behövlig men jag fick till slut känslan att det blev lite väl mycket – det var då pausen skulle ha varit. Men visst konserten var bra och omväxlande. /Björn M

(Förbandet från Växjö Musikutbildningar var mycket bra! De gjorde ifrån sig väldigt bra och trummisen platsar i vilket jazzgäng som helst. Gruppens och hans tolkning av Duke Ellingtons udda låt ”Caravan” glömmer jag inte på länge.)
/Björn M

————————–

06 okt 2010
Christina Gustafsson Group
”En röst i natten” förmedlade till jazznalle att konserten inte höll den förväntade musikaliteten. Engagemanget verkade saknas, men det torde ha varit något tillfälligt för bandet är bra. I vilket fall som helst så var det synd på så rara praliner./Okänd

(Förbandet från Växjö Musikutbildningar bedömdes inte.)

————————–

13 okt 2010
Elin Larsson Group
med Elin Larsson, tenorsaxofon-sopransaxofon, Kristian Persson, trombon, Henrik Hallberg, gitarr, Niklas Wennström, bas och Johan Käck, trummor.

Elin Larssons Group spelade med känsla och ton. Förbandet från Växjö Musikutbildningar bedömdes inte.

————————–

21 okt 2010
Teresa Indebetou Band  med
Teresa Indebetou, piano-kompositör, Jenny Kristoffersson, bas och Martina Almgren, trummor samt gästerna Anna Lundqvist, sång och Michael Indebetou, gitarr.
Välspelande grupp med en mycket trevlig sångerska. Det var som om det aldrig skulle sluta, inte för att vi i publiken ville att det skulle sluta heller. /jazznalle

Förbandet från Växjö Musikutbildningar bedömdes inte.

————————–

3 nov 2010
Jonas Kullhammar Quartet
med Jonas Kullhammar – saxofon, Torbjörn Gultz – piano, Palle Danielsson – bas, och Jonas Holgersson – trummor.
Palle ersatte den ordinarie basisten Torbjörn Zetterberg.

Jonas var lika bra på spela som han var att hålla låda mellan låtarna. Han drev och pratade kuriosa. Musiken var modern och lyssnarvänlig även om den första låten var en ”redi blås på” låt. Men som han sa ”nu har vi spalat den värsta så det kan inte bli värre än så och då låter de andra betydligt bättre. Och det hade han helt rätt i. /jazznalle

Förbandet från Växjö Musikutbildningar bedömdes inte.

————————–

17 nov 2010
Tolvan Big Band
är ett av Sveriges främsta moderna storband, vilken leds av safonisten – kompositören Helge Albin.

Proffsigt och vältränat. Modern storbandsmusik! Omtyckt av publiken och i synnhet omtyckt av de närvarande storbandsmusiker jag talade med. /jazznalle

Men en annan röst förmedlade att de som förväntat sig storbandsmusik från 1930-talet fram till slutet av 1940-talet fick lottlösa gå därifrån, för något sådant spelades inte, vare sig Basie, Lunceford eller liknande musik. ”Tråkigt tyckte Mr Keith att det var att få lyssna på Good Ol’ Basie.” /Jazznalle

————————–

25 nov 2010
Gunnar Lidberg Hot Quartet
Jazzviolinisten Lidberg omger sig av Bertil Fernqvist, gitarr, Arne Wilhelmsson, bas och Bengt Sjödin, trummor

Typisk musik från 1950-talets finare salonger och mindre restauranger. Musiken bestod mestadels av känd populärmusik från dåtidens glansdagar, då fiolen var med och förmedlade jazzen   /jazznalle

————————–

12 december 2010
Luciafirande med studenter från St Sigfrids Folkhögskola.
Vi fick lyssna till alla kända och några mindre kända tongångar. Allt var väl inövat och lät precis som jag skulle vilja kunna göra själv./jazznalle

LuciaJazz med anrika Jazz i Baljan.
Kurt Lönn, trumpet-flügelhorn, Inge Palm, tenorsax-klarinett, Rolf Linder, sopransax-barytonsax, Kjell Persson, piano, Bror Erik Ekegren, bas och Stig Johansson, trummor

————————–

Våren 2010

27 januari 2010 besöktes vi av den klangfulla gruppen Paavo Paavos musik skiljer sig helt och torde som bäst höra hemma bland konstmusiken. Den 7 personer stora gruppen hade fyllt scenen med instrument, när jag såg basklarinetten och barytonen så insåg jag att denna grupp vågade spela udda musik. Vokalisten använde dessutom sin röst som ett väl artikulerat instrument. Måste höras! /Björn M

————————-

10 februari 2010 kom
Filip Jers Kvartett och slog oss med häpnad. Första delen av konserten var helt klart modern jazz som vi är vana att höra den. Alla instrument användes som sig bör utan några direkta melodislingor som störde. Jag hade i alla fall blivit besviken om munspelet hade kört på i vackra melodier, nu var det mer som om jag fick lyssna på ”saxofonaccord” om ni förstår vad jag menar. Och gitaristen spelade också, annars brukar de mest få kompa. Andra set bestod av något mera melodiöst. En lätt utbildning i munspelsteknik och ett underbart mellansnack om mötet med Toots Thieleman som fick var förebild för konsertens näst sista melodi, en ca 5 minuter lång version av Sophisticatet Lady.
I mitt tycke var konserten en klar 5 poängare dvs något som måste både ses och höras!   /Björn M

————————–

14 februari 2010
kom konserten Remember Harry Arnold med Amiralens Storband Det var ett gediget och välövat storband som gästade Växjö. Första set var helt ägnat åt Harry Arnold, hans liv och hans leverne. En fantastisk föreställning! Efter pausen var det Amiralens Storbands egen show. Och vilken musik sedan! Urbra, Fantasticko, Kanon!!! Jag fick mitt lystmäte tillgodosett men ville ändå ha mer när allt var slut! Två extranummer! Bara det säger väl en del! /Björn M

————————–

17 mars på 2010 Palladium spelade
Kustbandet Musiken flödade ur hornen! Swing och Ragtime hela kvällen lång. Det var underbart att få rensa ut örona från dagens musikstilar. Det var musik av Ellington, Armstrong m fl /Björn M

————————–

21 april 2010 Palladium
Moksha spelade en livfull och njutbar jazz av hög klass! Samspelet mellan dem var avspänd och alla fick tillfälle att komma till sin rätt. Trumpetaren lyckades få till de där lilla extra i tonhöjd som passade mig som en handske. Pratet i pausen sa mig att alla besökare var nöjda utöver det vanliga. /Björn M

————————–

tis 27 april 2010 på IOGT-NTO, fick vi lyssna till
Lars Jansson Jazzpianist, Kompositör, Arrangör, Lars är också innehavare av Danmarks första jazzprofessur på konservatoriet i Aarhus allt sedan 1998! Thomas Fonnesbaek basist, och  Paul Svanberg trumslagare.
De spelade en intressant och underhållande jazz av relativt ungt slag.
Klangfullt utan att gå till överdrifter. /Björn M

————————–

Hösten 2009

Lör 12 december på Palladium Kom så tradjazzbandet
Ljungby Jazz i Baljan. Det är ett proffsigt och småtrevligt tradjazzband med mycket musik i sin katalog.

Under kvällen hade vi också ett fantastiskt L u c i a t å g  som underhöll oss alla och envar med sin otroligt trevliga lucia reportoar. Hur de bär sig åt för att förnya sig är för mig en gåta – men de lyckas alltid!

————————–

 

Tors 26 november på Palladium
Magnus Lindgren Batucada Jazz
Sydländska rhytmer och livfull musik spred glädje och applåder hela kvällen lång.

————————–

Tors 5 november på Palladium
Ljus.Gullin var en intressant och trevlig föreställning om Lars Gullin och hans liv.

————————–

Tis 3 november på Palladiumlyssnade vi till fantastiska
Kálmán Balogh Gypsy Cimbalon Band

————————–

Ons 28 oktober på Palladium lyssnade vi till Ninas underfundiga texter framförda på hennes annorlunda och speciella sätt. Ludvig Berghes Trio kompade och underhöll oss.
Nina Ramsby & Ludvig Berghe Trio

————————–

Ons 14 oktober på Palladium spelade
Mathias Algotsson Trio sin lyriska och underbara musik. Publiken stortrivdes med hans skönspelade pianomusik.

————————–

Ons 30 september på IOGT/NTO, Vattentorget i Växjö fick vi besök av
Oskar Schönning och hans band. Konserten var mycket lyckad och både publik och bandmedlemmar tyckte om lokalen. Ljudet var super och så ock publiken vilket renderade i ett trevligt extranummer.

————————–

Våren 2008

Recension: Cesax på Restaurang Munken den 2 april 2008
Cesax Jazz 2008 består av Håkan Cesar – saxofon, Mårten Lundgren – trumpet,  Per Sjödin –gitarr, Mats Ingvarsson – bas, och Jonas Holgersson – trummor.
Det är en vacker finstämd cooljazz, när den är som bäst, som kommer fram på scenen. Gruppen spelar säkert och harmonierat. Den synbart elförstärkta akustiska basitarren hade en mörk klang som kom till uttryck i ”Donationskortet” och ”Thanks to Phil”, basisten gjorde ett gudabegåvat intryck när han faktiskt spelade på basen och inte bara kompade som de flesta brukar göra. Följt av ett fartfyllt nummer med mycket trummor. Det är inte ofta som man kan åhöra en trummis som håller på i 4 minuter utan att man tröttnar. Andra mycket omtyckta nummer var ”Längsen” och ”Måla pappas TV” där Håkan Cesars dotters användning av paintshop i datorn inspirerade, ”Chant” av Duke Pearson, ”Duet” av Mårten Lundström och den mycket udda 7-taktaren ”Three and four”. Mot slutet av kvällen kom det finstämda fram i en underbar saxballad av Mr Cesar himself ”Please do” och tankarna gick utsökt till vårt ljuva 60-tal.

I pausen mellan de olika seten kom mysstunden där alla börjar prata med alla och biran flödar. Ett roligt inlägg i pausen var den lottdragning som skedde av Håkan Cesar. På entrébiljetten drogs två inträden till konserten som kommer ”På Kök 11” den 19 april, värderat till 400 kr vardera. Konserten kommer att gå i Nat King Cole-stil.

Bland uppskattande gäster återfanns bl a entusiaster från Olofströms Jazzklubb.

/ Björn Möller